onsdag 23. desember 2009

Flyvende konger

Ørner må være noen av de fineste fjærkledde skapninger i verden. De ser så grasiøs ut, kongelige. Nesten som flyvende airedaleterriere! Men å se slike bilder som det av Eila i VG, det gjør vondt. Jeg vil vel egentlig bare at verden skal være som i Disneyfilmene. Ikke så grusom som i virkeligheten. Jeg har fremdeles dårlig samvittighet for den stakkars kyllingen som døde i sommer. Jeg skulle jo bare leke litt med den, trodde ikke den tok skade av å bli løftet opp.

Tilbake til Eila. Kjempetrist, måtte hun hvile ifred. Men syns nesten eierne må ta litt forhåndsregler, hvertfall etter to tidligere tilfeller hvor det kunne gått galt. Jeg ville aldri fått løpe løs i skogen om det var farlige rovdyr i nærheten, da ville mamma heller kjøpt kjøttet på butikken. Håper iallefall det gikk fort, at hun ikke led. Og føler med eierne, på tross av uenigheter om hvordan man forholder seg til rovdyr.

8 kommentarer:

  1. Det er jo ikke så mye synd på bikkja. Det var jo en jakthund.

    SvarSlett
  2. Det er da for pokker meg trist om soldater dør også vel? Selv om de er soldater?

    SvarSlett
  3. Det var vel litt feil sagt at det ikke var synd på bikkja.
    Mente heller å si at det må regnes som en del av risikoen i tilværelsen til en jakthund.

    SvarSlett
  4. Selvfølgelig. Derfor jeg er glad jeg ikke er yrkeshund.

    SvarSlett
  5. Man stopper ikke med ekstremsport fordi noen brekker et ben. Ingen her til lands jakter uansett for kjøttet, det er glede og lidenskap.

    SvarSlett
  6. Dette synes jeg er helt topp.

    Når en jeger blir beseiret av en annen (ørnen).
    Og han taper innsatsen sin som var hunden.

    Så skal ikke vi vise sympati for mannen som mistet hunden sin. Han brukte hunden som et verktøy og var ikke i stand til å forsvare den.

    Dere som syntes synd på mannen kan betrakte dere selv som ondskapsfulle fra nå av.

    PS: det er flere hunder som blir drept av mennesker under jakt i forhold til rovdyr. kilde: wikipedia

    SvarSlett
  7. Selv om det er en jakthund, så er det ikke dermed sagt at det er bare å slippe bikkja løs i skogen uten å følge med hva bikkja foretar seg. Mannen har mistet hunder på samme måte før og har tydeligvis ikke lært noe av det..

    Keep an eye with your dog!

    SvarSlett
  8. Kom å tell ørnene vi har her på Frøya, Hitra og øyene utenfor....... Dere vil bli overrasket ja....stammen er på flere hundre dyr, og så lenge de har tatt alt av små vilt ute i naturen blir det neste husdyrene. Hva om de går til angrep på ungene? Jeg bare spør

    SvarSlett